ملانیا ترامپ به صف بانوان اول جمهوری‌خواه حامی حق سقط جنین پیوست

برخی منتقدان معتقدند که احتمال دارد این حمایت علنی به‌عمد پیش از انتخابات مطرح شده باشد، زیرا ممکن است رای‌دهندگان در ایالت‌های کلیدی آن را نشانه‌ای از موضع نرم‌تر ترامپ در این زمینه ببینند

ملانیا ترامپ در مجمع ملی جمهوری‌خواهان‌ــ AFP

به نظر می‌رسد که ملانیا ترامپ به صف طولانی بانوان اول سابق جمهوری‌خواهی پیوسته است که از حق سقط جنین حمایت کرده‌اند.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، ملانیا ترامپ در ویدیو کوتاه تبلیغ کتابش «ملانیا» که قرار است ۸ اکتبر منتشر ‌شود، از «آزادی فردی» زنان حمایت کرده و آن را «حق اساسی همه زنان از بدو تولد» توصیف کرده است.

این ویدیو یک روز پس از انتشار بریده‌ای از کتاب خاطراتش در گزارشی در نشریه گاردین، منتشر شد. ملانیا ترامپ در این متن موضع‌گیری روشن‌تری در حمایت از حق انتخاب داشته است.

اما حمایت یک بانوی اول جمهوری‌خواه از حق سقط جنین مورد تازه‌ای نیست و دهه‌ها قدمت دارد‌؛ از زمان صدور حکم «رو در برابر وید» در سال ۱۹۷۳، بانوان اول جمهوری‌خواه همواره گفته‌اند که حق دسترسی قانونی به سقط جنین باید حفظ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۹۷۵، بتی فورد، بانوی اول وقت، در حالی که هنوز در کاخ سفید بود، این حکم را «تصمیمی بسیار بسیار بزرگ» خواند.

نانسی ریگان صبر کرد تا شوهرش، رونالد ریگان، کاخ سفید را ترک کرد و بعد علنی گفت «به حق انتخاب زنان باور دارد»، هرچند موضع او در این مورد در کاخ سفید بر کسی پوشیده نبود.

باربارا بوش، همسر جورج اچ‌دبلیو بوش، و عروسش، لورا بوش، همسر جورج دبلیو بوش، نیز موضعی مشابه داشتند و پس از آنکه همسرانشان کاخ سفید را ترک کردند، حمایتشان از این موضوع را علنی اعلام کردند.

رویکرد ملانیا ترامپ متفاوت بود. او در ویدیویی سیاه‌‌و‌سفید که در صفحه‌اش در ایکس (توییتر سابق) منتشر شد، گفت: «وقتی بحث این حق اساسی که همه زنان از بدو تولد دارند، آزادی فردی، مطرح باشد، جایی برای سازش وجود ندارد.»

او در ادامه افزود: «بدن من، انتخاب من واقعا به چه معنا است؟»

در بخشی از کتاب «ملانیا»، بانوی اول سابق می‌نویسد: «ضروری است که زنان در تصمیم‌گیری در مورد بچه‌دار شدن، بر اساس باورهای شخصی، و بدون هرگونه مداخله یا فشار از جانب دولت، مختار باشند.»

«چرا باید فردی غیر از خود زن قدرت تصمیم‌گیری درباره بدنش را داشته باشد؟ حق اساسی آزادی فردی زن، در مورد زندگی‌اش، به او اختیار می‌دهد که در صورت تمایل، به بارداری‌اش پایان دهد.»

او در ادامه می‌افزاید: «محدودسازی حق زن در انتخاب اینکه به بارداری ناخواسته پایان دهد مانند این است حق کنترل او بر بدنش را سلب کنیم. من در تمام دوره بزرگسالی‌ام همواره این باور را حفظ کرده‌ام.»

ملانیا ترامپ تنها بانوی اول جمهوری‌خواهی است که موضعش در مورد سقط جنین را در شرایطی که همسرش در پی انتخاب مجدد برای ریاست‌جمهوری است، آشکارا اعلام کرده است.

برخی منتقدان معتقدند که احتمال دارد این سخنان به‌عمد پیش از انتخابات مطرح شده باشد، زیرا ممکن است برای رای‌دهندگانی که از لغو حکم رو در برابر وید ناراضی‌اند، به‌ویژه در ایالت‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز، جذاب باشد و آن را نشانه‌ای از موضع نرم‌تر ترامپ در این زمینه ببینند.